Økonomisk krise ved svindel og ID-tyveri

Dessverre blir svindel og ID-tyveri mer og mer vanlig. Svindlere finner stadig opp nye metoder for å kunne lure deg for penger, og de blir hele tiden mer profesjonelle i måten de opererer på. Vi i Gjeldsmegleren Norge har mange kunder som har blitt satt i en økonomisk krise på grunn av svindel i mange ulike varianter.

Naive nordmenn blir utsatt for ID-tyveri

Nordmenn topper fortsatt statistikken over flest svindelsaker i Norden. Hvorfor er ikke godt å si, men nordmenn er et yndet mål for svindlere, kanskje fordi mange har fortsatt svært god økonomi, kombinert med at vi dessverre kan være litt naive: Vi har generell tiltro til mennesker, og får vi ubesvarte anrop på telefonen, ringer vi svært ofte opp igjen. Telefonsvindel er en veldig vanlig svindelform.

Hva kan du gjøre for å beskytte deg mot svindlere?

Det første du bør gjøre dersom du tror du har blitt svindlet eller frastjålet ID, er å sperre konto og kort, kontakte banken din og endre passord.

Ta så kontakt med politiet for å melde fra.

Er nordmenn litt naive og blir lett svindlet i økonomisaker - gjeldsmegleren norge
Er nordmenn litt naive og blir lett svindlet i økonomisaker?

Huskeliste for å unngå ID-tyveri:

  • Aldri del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger. Dette gjelder uansett hvem som spør, også samboer, ektefeller, kjærester, familie og andre i nære relasjoner. Del ikke BankID eller passord med noen, enkelt og greit. Du blir som regel ansvarlig for den gjeld du måtte bli svindlet for og især om du selv har gitt bort ditt passord eller BankID.
  • Ikke besvar ukjente telefonnummer og ikke ring opp igjen. Dersom det er viktig, vil folk legge igjen beskjed eller kontakte deg på andre måter, som per mail eller brev, for eksempel.
  • Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, skatteetaten og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS for at du virkelig skal tro dette er ekte henvendelser. De benytter ofte metoder der de sier eller skriver ting som “Vi ser du holder på å bli svindlet nå, så vi må ha passordet ditt for å stoppe svindlerne”, eller “Du må gå inn på denne linken og benytte BankID”, osv. 
  • Pass på å ikke klikke på lenker i SMS og e-post. Søk opp nettsiden til selskapet og kontakt dem selv i stedet. Mange av svindlerne lager lenker som har rett firmanavn eller offentlig etaters navn i seg.
  • Pass deg for dem som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. En rekke mennesker har dessverre blitt såkalt kjærlighetssvindlet. Dette er profesjonelle mennesker som skaper relasjoner og tillit – før de til slutt svindler deg når de har fått tilstrekkelig tillit hos deg.
  • Skaff deg oversikt over situasjonen, over hva som har skjedd, så snart som mulig. Har det for eksempel blitt stjålet penger fra din bankkonto? Er det tatt opp lån i ditt navn? Er BankID og passord på avveie?

Hva skjer med kravene som kommer inn når du har blitt svindlet?

Dessverre ignoreres lovverket i svindelsaker altfor ofte, og setter svindelofre i en ekstremt vanskelig situasjon som personlig ansvarlig. Blir du utsatt for svindel ved at noen stjeler eller overfører penger fra din konto uten at du har gitt samtykke til det, er lovens utgangspunkt at det er banken som er ansvarlig for å dekke tapet. 

Har du blitt svindlet, skal pengene tilbakeføres din konto av banken innen 4 uker. Mener derimot banken at det er deg som har vært grovt uaktsom, så har banken 4 uker på seg til å bringe saken inn til Finansklagenemda.

Mange regninger som må betales - Gjeldsmegleren Norge
Plutselig kan du sitte igjen med en mengde regninger som må betales, og som du er ansvarlig for.

Hva om du ikke får pengene tilbake etter å ha blitt utsatt for økonomisk svindel?

Dessverre er det ikke alltid at man får pengene tilbake. Man kan se store avvik mellom kunden som har blitt svindlet og hva bankene hjelper deg med å dekke. Det er da viktig at du ikke lar inkassosakene surre og gå, for rentene er ekstremt høye. Du er ansvarlig for gjelden, og blir satt som ikke kredittverdig. Dette vil skape store finansielle ulemper for deg.

Ta kontakt med Gjeldsmegleren Norge, så kan vi hjelpe deg. Viser det seg at du har erstatningskrav, vil du få dette i ettertid etter en eventuell dom foreligger.

    DITT NAVN

    TELEFONNUMER

    DIN E-POST

    DIN BESKJED